کد مطلب:68927 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:230

مروری بر جشنهای غدیر در تاریخ











.

جشنهای سراسری غدیر كه هر ساله در سالروز عید غدیر خم در هیجدهم ذی حجه برگزار می شود از شاخص ترین آئینهای یادبود غدیر است و تأثیر اجتماعی آن در حفظ محتوای غدیر در اذهان عموم مردم فوق العاده است.

همانگونه كه جشن یادبود غدیر همه ساله در آسمان با اجتماع همه ی ملائكه برگزار می شود در زمین هم شیعیان یادبود آن روز را جشن می گیرند.

اولین جشن غدیر در همان بیابان غدیر انجام شد كه سیل تبریك و تهنیت به پیشگاه پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیهما جاری شد و مراسم پر شور و غیرقابل تكراری در آن بیابان پیاده شد.

بعد از آن، بیست و پنج سال غدیر پشت درِ خانه ی آتش زده ی علی و فاطمه علیهماالسلام گریست، تا روزی كه صاحب غدیر قدرت را بدست گرفت و اولین جشن غدیر با حضور او در كوفه انجام شد. روز جمعه مصادف با عید غدیر بود و امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی نماز بیانات مف صلی در عظمت غدیر بیان كردند، و سپس همه ی مردم به اتفاق حضرت برای مراسم اطعام مخصوص غدیر به منزل امام حسن مجتبی علیه السلام رفتند.

در دورانهای بعد، شرایط اجتماعی زمینه ای برای جشن مفصل غدیر فراهم نكرد تا روزی كه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در خراسان عده ای از خواص اصحاب خود را برای افطار روزه ی عید غدیر دعوت نمود، و به منازل آنان هدایا و عیدی فرستاد و برایشان درباره ی فضایل روز غدیر سخنان مفصلی فرمود.

در زمان آل بویه در ایران و عراق و در حكومت فاطمیان در شام و مصر و یمن جشنهای غدیر بطور مفصل گرفته می شد و اهمیت خاصی برای آن قائل بودند.[2] از زمان صفویه تا كنون همه ساله مراسم غدیر با شور و شوق خاصی برگزار می شود.

[صفحه 227]



صفحه 227.





    1. عوالم: ج 3:15 ص 208 و 221 و 222.
    2. به كتاب «عید الغدیر فی عهد الفاطمیین» مراجعه شود.